Abstract | Svrha ovog diplomskog istraživanja bila je ukazati na pozitivne učinke prakticiranja održivog načina življenja te potaknuti učenike/ce da stečena znanja i iskustva iz područja održivog razvoja primjene u svom kreativnom procesu u nastavi likovne kulture te u svakodnevnom životu. Uočeni problem je pogrešno predstavljen pojam „održivi razvoj“ koji učenici/e često šablonski krivo tumače kao dosadan stil života koji podrazumijeva mnogo odricanja. Međutim, potrebno je s učenicima/ama dublje pristupiti proučavanju pozitivnih aspekata održivog načina življenja. Održivi razvoj podrazumijeva pronalaženje rješenja za postojeće probleme s kojima se čovječanstvo suočava u 21. stoljeću: globalno zatopljenje, visoka stopa siromaštva, problem nejednakog obrazovanja, nejednakosti u pogledu dostupnosti kvalitetne zdravstvene skrbi, nedostupnost pitke vode itd. Rješavanju svakog navedenog problema možemo pristupiti kao i rješavanju likovnog zadatka. Ciljana skupina bili su učenici/e 5. razreda osnovnih škola. Sudionici diplomskog istraživanja su kroz edukativnu društvenu igru rješavali zadatke pomoću kojih su razvijali svoju kreativnost te usvojili ili ponovili znanje o održivom razvoju. Cilj diplomskog rada bio je potaknuti učenike/ce na promišljanje, improvizaciju i pronalaženje novih, kreativnih rješenja kojima će možda i oni sami riješiti neke bitne probleme na osobnoj razini, u životu zajednice ili na globalnoj razini. Također je bio naglasak na kreativnom izražavanju u nastavi likovne kulture gdje su učenici/e mogli predložiti korištenje resursa iz prirode. Istraživačka pitanja na koja se nastojalo odgovoriti rezultatima ovog istraživanja su: 1) Utječe li način prezentacije teme održivog razvoja na atraktivnost teme i prihvaćanje kod učenika/ca? 2) Može li usvajanje navika održivog načina života potaknuti kreativnost i sposobnost improvizacije? Pretpostavilo se da će učenici/e po završetku istraživanja shvatiti važnost zalaganja svakog pojedinca prema održivom ponašanju, održivom likovnom izražavanju i održivom razvoju općenito. Učenici/e će, kroz edukativnu društvenu igru, spoznati važnost kreativnog procesa u svakodnevnom životu te koliko svojim postupcima mogu značajno doprinijeti kvaliteti življenja u vlastitoj zajednici i šire. Rezultatima istraživanja potvrđeno je da predstavljanje edukativnog sadržaja teme održivog razvoja u obliku društvene igre na ploči uvelike potiče motivaciju za učenjem. Zbog kratkog trajanja istraživanja nije bilo moguće ostvariti veliki napredak u usvajanju održivog načina života kod učenika/ca. Unatoč kratkom razdoblju od dva školska sata, na učeničkim je radovima vidljivo kako se većina učenika/ca uspjela odvojiti od stereotipnog i površnog shvaćanja održivog razvoja te su primijenili udaljenije asocijacije i nesvakidašnja rješenja. |
Abstract (english) | The purpose of this thesis was to point out the positive effects of practicing a sustainable way of life and to encourage students to apply the acquired knowledge and experience in the field of sustainable development in their creative process in art classes and everyday life. The perceived problem is the misrepresented term "sustainable development", which students often stereotype and misinterpret as a boring lifestyle that implies a lot of sacrifices. However, it is necessary to approach the study of the positive aspects of a sustainable way of life more deeply with the students. Sustainable development implies finding solutions to the existing problems that humanity is facing in the 21st century: global warming, high poverty rate, the problem of unequal education, inequalities regarding the availability of quality health care, unavailability of drinking water, etc. We can approach the solution of each of the mentioned problems as well as solving an art task. The target group was 5th grade elementary school students. The participants of the graduate research solved tasks through an educational board game, through which they exercised their creativity, and adopted or repeated their knowledge about sustainable development. The graduate thesis aimed to encourage students/participants to reflect, improvise, and find new, creative solutions that may solve some important problems on a personal level, in the life of the community, or on a global level. There was also an emphasis on creative expression in art classes where students could suggest using resources from nature. The research questions that were tried to be answered by the results of this research are: 1) Does the way of presentation of the topic of sustainable development affect the attractiveness of the topic and its acceptance among students? 2) Can the adoption of sustainable lifestyle habits encourage creativity and the ability to improvise? It was assumed that upon completion, research participants/students would understand the importance of each individual's commitment to sustainable behavior, sustainable artistic expression and sustainable development in general. Students, through an educational board game, will learn the importance of the creative process in everyday life and how much their actions can significantly contribute to the quality of life in their community and beyond. The results of the research confirmed that the presentation of educational content on the topic of sustainable development in the form of a board game greatly encourages motivation to learn. Due to the short duration of the research, it was not possible to achieve much progress in the adoption of a sustainable lifestyle among students. Despite the short period of two school hours, the students' works show how the majority of students managed to separate themselves from the stereotypical and superficial understanding of sustainable development and applied more distant associations and unusual solutions. |