Abstract | Ovo diplomsko istraživanje proučava odnos slike i teksta iz vizualne kulture učenika osnovnoškolske dobi. Odnos slike i teksta najčešće je povezan sa stripom, a rijetko se u nastavi stavlja naglasak na sliku vezanu uz književnost. U ovome istraživanju naglasak nije bio na postojećim ilustracijama (slikovnice, ilustrirane knjige) nego na slikama koje učenici stvaraju u svojim mislima tijekom čitanja. Bitno je bilo istražiti ovu temu jer postoji mnogo učenika koji ne vole čitati ili nisu zainteresirani za čitanje. Kako bi učenici doživjeli čitanje kao nešto pozitivno, njima blisko i korisno, bitno je povezati knjigu, to jest tekst s nečime što im je blisko, što se tiče njih samih. Upravo je imaginacija poveznica koja je potrebna. Svaki učenik na drukčiji način vidi ono što je pročitao i doživljava knjigu na sebi svojstven način u skladu s osobnom imaginacijom. Vizualizacijom teksta učenicima je čitati zabavnije, a tekst mogu razumjeti na dubljoj razini.
Problem iz kojega je ovo istraživanje proizašlo jest odnos učenika prema tekstu. Pojedini učenici na tekst bilo koje vrste gledaju kao na nešto neugodno, prisilno, strano – ne videći nikakve korisne aspekte čitanja.
Cilj ovoga istraživanja jest učenicima približiti tekst vizualizacijom i ukazati im na pozitivne aspekte čitanja, predstaviti im čitanje kao korisnu i zabavnu djelatnost te potaknuti njihovu imaginaciju i kreativnost.
Istraživačka su pitanja na koja su rezultati istraživanja odgovorili sljedeća:
Pomaže li učenicima vizualizacija pri razumijevanju teksta koji čitaju?
Pridonosi li vizualizacija i imaginacija zainteresiranosti za čitanje?
Riječ je o akcijskome istraživanju u trajanju od šest nastavnih sati koje je provedeno u petom razredu osnovne škole za vrijeme nastave Likovne kulture. Učenici su pomoću nekoliko različitih medija vizualno interpretirali knjigu Maje Brajkov-Livaković „Finka Fi“.
Korisnost ovoga istraživanja ogleda se uvidom u način na koji učenici razmišljaju o tekstu, kakav odnos imaju prema njemu te kako ga na različite načine interpretiraju.
Prenošenjem slika koje su zamislili na papir ili neki drugi medij učenicima je bilo jasnije što je to vizualizacija teksta i potaknulo ih je da pri čitanju zamišljaju ono što čitaju. Učenicima je tako i cijeli proces razmišljanja pri čitanju postao vidljiv i jasniji. Pretpostavljena očekivanja da će na kraju procesa učenici na tekst gledati kao na nešto blisko, zanimljivo i korisno, ostvarila su se. U tome su procesu učenici, služeći se vizualizacijom teksta, razvili kreativnost i imaginaciju. Činjenica je da svaki učenik ima svoj način učenja i razmišljanja, no rezultati ovoga istraživanja potvrđuju pretpostavku da bi vizualizacija teksta mnogim učenicima bila učinkovita pomoć pri učenju. |
Abstract (english) | This study examines the relationship between image and text from the visual culture of elementary school students. The relation between picture and text is most often associated with comics, and rarely in teaching is the emphasis placed on a picture related to literature. In this research, the emphasis was not on existing illustrations (picture books, illustrated books) but on the images students create in their minds while reading. It was important to explore this topic because there are many students who don't like to read or are not interested in reading. In order for students to perceive reading as something positive, close and useful to them, it is essential to link the text to something close to them. The imagination is the link that is needed. Each student sees in a different way what he or she has read and experiences the book in its own way in accordance with personal imagination. Visualizing text makes it easier for students to read, and they can understand the text at a deeper level.
The problem that this research originated from is the student's attitude toward the text. Some students view text of any kind as something uncomfortable, forced, foreign - not seeing any useful aspects of reading.
The aim of this research is to bring students closer to the text through visualization and to show them the positive aspects of reading, to present reading as a useful and fun activity, and to stimulate their imagination and creativity.
The research questions answered by the research results are as follows:
Does visualization help students understand the text they are reading?
Does visualization and imagination contribute to reading interest?
This is a six-hour action research conducted in the fifth grade of elementary school during Fine Arts classes. Students visually interpreted Maja Brajkov-Livakovic's book Finka Fi through several different media.
The usefulness of this research is reflected in how students think about the text, how they relate to it, and how they interpret it in different ways.
By uploading the images they envisioned on paper or other medium, it made the students more aware of what the visualization of the text was and encouraged them to imagine what they were reading when reading. In this way, the students' entire thinking process in reading became visible and clearer. The assumed expectations that at the end of the process students would view the text as something close, interesting and useful, have come true. In the process, students, using visualization of the text, developed creativity and imagination. It is a fact that each student has his or her own way of learning and thinking, but the results of this research confirm the assumption that text visualization would be an effective learning aid for many students. |