Abstract | Interdisciplinarni pristup proučavanja suvremenoga majčinstva polazi od razumijevanja majčinstva kao individualnoga subjektivnog iskustva koje je ispresijecano biološkim, psihološkim, društvenim i brojnim filozofskim konceptima. Umjetnički doktorski rad Matriksijalne priče – vizualni izraz subjektivnog doživljaja majčinstva sagledava formulacije suvremenoga majčinstva u kojima je majčinstvo pomaknuto iz privatne i biološke sfere prema kritičkom promišljanju rekreiranom kroz umjetničke prakse suvremenih umjetnica. Umjetnički radovi koji problematiziraju iskustva majčinstva objedinjeni su nazivljem umjetnost majčinstva koje je u ovom radu dijalogizirano feminističkim filozofskim teoretiziranjima o majčinskoj subjektivnosti i intersubjektivnosti: teorijom prekida Lise Baraitser, intersubjektivnom teorijom Jessice Benjamin i matriksijalnom teorijom Brache L. Ettinger. Cilj je ovoga umjetničkog istraživanja kroz dijalog feminističke filozofije i umjetničkoga rada, kao vizualnoga izraza osobnoga iskustva majčinstva te iskustva hrvatskih suvremenih umjetnica, prikazati na koji se način subjektivni doživljaj majčinstva vizualizira i kako se subjekt majke pozicionira kroz različite umjetničke oblike i područja umjetničkoga djelovanja u hrvatskoj suvremenoj umjetnosti. U ovome doktorskom radu predstavljene su društvene i umjetničke okolnosti u kojima je u drugoj polovici 20. stoljeća u Sjedinjenim Američkim Državama i Velikoj Britaniji nastala prva umjetnost majčinstva. U tom je kontekstu predstavljena umjetnost majčinstva konceptualnih umjetnica Mary Kelly, Elaine Reichek, Mierle Laderman Ukeles, Susan Hiller i Mother Art kolektiva. Pogled na recentnu umjetnost majčinstva objedinjuje analize djela koja su nastala u posljednjih desetak godina kroz stvaralaštvo umjetnica Catherine Opie, Lene Šimić, Helen Knowles i Marie Adele Diaz. Hrvatska umjetnost majčinstva kontekstualizirana je i analizirana kroz umjetnička ostvarenja Vlaste Delimar, Vlaste Žanić, Mirjane Vodopije, Neli Ružić, Željke Gradski, Jelene Kovačević, Marijane Stanić i Olje Stipanović. U radu je osobito istražena umjetnost majčinstva Ines Matijević Cakić. U predstavljenim djelima Bez naziva – rad posvećen Noli (2009), Imaginarni bestijarij (2011 – 2014), Mama ide u Zagreb – arhiv susreta (2012 – 2014) i Matriksijalne priče (2011 – 2014) umjetnica subjektivizira majčinstvo i trudnoću u susretu s umjetničkom praksom. |
Abstract (english) | Interdisciplinary approach to study of contemporary motherhood has its starting point in understanding motherhood as an individual and subjective experience, which is interspersed with biological, psychological, social and numerous philosophical concepts. Doctoral thesis in the field of art titled Matrixial Narratives – Visual Expression through the Subjective Experience of Mothering explores formulations of contemporary motherhood in which the motherhood is shifted from private and biological sphere towards critical reflection recreated through artistic practices of contemporary artists. Artworks that deal with the experience of motherhood are united under the title of maternal art, which is considered through feminist philosophical theories in this thesis, outlining feminist philosophical postulates on maternal subjectivity and intersubjectivity: theory of interruption by Lisa Baraitser, intersubjective theory of Jessica Benjamin, as well as matrixial theory of Bracha L. Ettinger. The aim of this research is to show, through dialogue of feminist philosophy and work in the study of art as visual expression of a personal experience of motherhood, particularly the experience of contemporary Croatian artists, in which way is the subjective experience of motherhood visualized and how the subject of mother is positioned through various forms of contemporary Croatian art. This doctoral thesis presents social and artistic conditions under which the first art of motherhood, during the second half of the 20th century, has come about in the USA and UK. In that context, the maternal art of conceptual artists is presented, and that includes artists such as Mary Kelly, Elaine Reichek, Mierle Laderman Ukeles, Susan Hiller and Mother Art collective. Observation of recent maternal art unifies the analyses of works that were created in the last ten years through creativity of artists such as Catherine Opie, Lena Šimić, Helen Knowles and Marie Adele Diaz. Croatian maternal art is contextualized and analyzed through artworks of Vlasta Delimar, Vlasta Žanić, Mirjana Vodopija, Neli Ružić, Željka Gradski, Jelena Kovačević, Marijana Stanić and Olja Stipanović. Author's research work is the maternal art of Ines Matijević Cakić. In works that are presented, such as No Name – Work Dedicated to Nola (2009), Imaginary Bestiary (2011 – 2014), Mum's Going Away to Zagreb – Archive of Encounters (2012 – 2014) and Matrixial Narratives (2011 – 2014), the artist subjectifies motherhood and pregnancy in encounter through artistic practice. |